In de bergen rijden met Caravan

apr 9, 2024 | Caravan, Reizen

Wat je moet weten als je in de bergen gaat rijden

Gaat u met de caravan naar het buitenland komt u al gauw heuvels en bergen tegen. Bedenk dat doorgaande (auto)snelwegen zelden steiler zijn dan 7% en dat hellingen op doorgaande wegen in het echte hooggebergte zelden veel meer zijn dan 12%. Toch kunt ook als u niet naar ‘de bergen’ gaat best onverwacht steilere hellingen tegenkomen.  Als wij spreken over rijden in de bergen bedoelen wij ‘echte’ bergen…. en niet het rijden over autosnelwegen die door de bergen gaan of het rijden over een korte helling van pakweg enkele honderden meters, hoewel ook daar onderstaande tips op van toepassing zijn.

Omhoog

Het blijven rijden, gang houden, is op elke helling belangrijk zeker met een caravan!  Gaat de weg omhoog dan merkt en ziet u (toerenteller / snelheidsmeter) dat de snelheid afneemt en dat gas bij geven geen, of nauwelijks effect meer heeft. Terugschakelen naar een lagere versnelling is het enige juiste wat u als chauffeur te doen staat. Soms moet u meerdere versnellingen terug omdat het motorvermogen ontoereikend is. Tijdens het stijgen komt u uiteindelijk in die versnelling terecht waarbij een constante snelheid gehandhaafd kan worden, en dat mag best de eerste versnelling zijn. Heeft u een auto met een automaat, ook dan is het vaak beter tijdig handmatig terug te schakelen. Is een helling echt steil voor uw combinatie dan merkt u dat u niet met te weinig toeren kunt rijden (onder het maximaal koppel). De motor heeft dan te weinig kracht. Achter een fietser naar boven rijden kan bijvoorbeeld heel lastig, zo niet onmogelijk zijn! Ook bij bochten en hairpins zult u wellicht de snelheid niet te veel moeten laten zakken.

Bedenk dat tijdens die stijgingen veel van de motor en de aandrijflijn gevergd wordt. Zorg ervoor dat je auto in topconditie is en voorzien is van voldoende vloeistoffen, zoals olie en koelvloeistof. Houdt hierbij de lampjes en meters op het dashboard nauwlettend in de gaten. Mocht de motor (te) warm worden, zet dan de airco uit en de verwarming van de auto aan! Wel even de ramen openzetten… De temperatuur van de motor loopt dan snel terug. 
Bij voorwielaangedreven auto’s is het verstandig op goed verharde wegen te blijven en er op bedacht te zijn dat de tractie van de voorwielen eindig is. 

Afdalen

Naar beneden rijden lijkt eenvoudig maar is met een caravan veel lastiger dan naar boven. Bij het afdalen merkt u dat de snelheid snel toeneemt. Enkele keren remmen is geen probleem maar is de helling langer zult u moeten afremmen op de motor. Anders worden de autoremmen te warm en verliezen ze uiteindelijk hun werking.

Door tijdens het remmen terug te schakelen kunt u op de motor afremmen en neemt de snelheid langzamer toe. Echter doordat de auto als het ware blijft remmen wordt de oplooprem van de caravan ook na het loslaten van de autorem, niet meer gelost. In deze situaties gaat de caravan met slepende remmen afdalen. Hierdoor ontstaat een grote warmte ontwikkeling, die door de geringe aanlegkracht van de remvoering tegen de remtrommel slecht wordt afgevoerd. Het geheel kan leiden tot compleet verbrande remvoeringen, lagerschade etc.

Hoe is dit te voorkomen zult u zich afvragen. Dat is erg lastig, maar snelheid en gewicht zijn belangrijke factoren. Kies bij het afdalen een zodanige snelheid en versnelling dat tijdens de afdaling niet hoeft te worden geremd met de autorem. Veelal betekent dit dat de afdaling met een lage snelheid zal moeten beginnen en laag zal moeten blijven. Als uw caravan niet te zwaar is en de oploopdemper is goed, dan zou de oplooprem vrij moeten blijven.

Uitsluitend afremmen op de motor en een goedwerkende oploopdemper kan er voor zorgen dat de oplooprem niet in werking wordt gesteld. Duidelijk mag zijn dat indien de snelheid te hoog is geworden dat je de autorem inschakelt en daardoor de snelheid weer binnen veilige proporties wordt gebracht. Om na een remming met de autorem de oplooprem weer uit te schakelen zou in eerste aanleg tot stilstand moeten worden geremd, waarna tijdens het wegrijden de oplooprem wordt uitgeschakeld. Dit laatste wordt veelal niet gedaan door de bestuurder, waardoor er een reële kans bestaat dat je vervolgens met een slepende oplooprem de afdaling voortzet, met gevolgen als eerder omschreven. Rijdt u een lange afdaling, stop dan na enkele kilometers om voorzichtig te voelen of de remmen warm zijn. Zijn ze heet (u kunt dan de velg niet aanraken met uw hand) wacht dan totdat de remmen afgekoeld zijn voordat u verder rijdt.

Misschien ben je ook geïnteresseerd in

Winterstalling

Caravan klaar maken voor de winterstaling Voordat de caravan naar de winterstalling gaat is het...